OPEA215 Interaction and Collaboration 2 (5 cr)
Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Teacher Education
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Description
Sisältö
• Vuorovaikutuksen, tunteiden ja oppimisen yhteydet
• Ryhmäilmiöt ja ryhmän ohjaaminen
• Osallisuuden ja yhteisöllisyyden rakentuminen
• Pedagogisten vuorovaikutussuhteiden etiikka
Suoritustavat
Luennot ja pienryhmäopiskelu, oppimistehtävät
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.
Arvosanakohtaiset arviointikriteerit esitellään/sovitaan kurssilla.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan
• opiskelija on syventänyt ymmärrystään itsestään vuorovaikuttajana ja osaa soveltaa erilaisiin kohtaamisiin liittyviä vuorovaikutus- ja ongelmanratkaisutaitoja
• opiskelija tiedostaa vuorovaikutuksen ja tunne-elämän yhteyksiä oppimiseen
• opiskelija tunnistaa ja käsittelee kouluyhteisön vuorovaikutussuhteiden etiikkaan kuuluvia ilmiöitä
• opiskelija osaa eritellä ja analysoida ryhmäprosesseja ja yksilön toimintaa ryhmän jäsenenä
• opiskelijalla on ymmärrystä moniammatillisesta yhteistyöstä kouluyhteisössä ja valmiuksia heterogeenisen ryhmän ohjaamiseen
• opiskelija on syventänyt ymmärrystään itsestään vuorovaikuttajana ja osaa soveltaa erilaisiin kohtaamisiin liittyviä vuorovaikutus- ja ongelmanratkaisutaitoja
• opiskelija tiedostaa vuorovaikutuksen ja tunne-elämän yhteyksiä oppimiseen
• opiskelija tunnistaa ja käsittelee kouluyhteisön vuorovaikutussuhteiden etiikkaan kuuluvia ilmiöitä
• opiskelija osaa eritellä ja analysoida ryhmäprosesseja ja yksilön toimintaa ryhmän jäsenenä
• opiskelijalla on ymmärrystä moniammatillisesta yhteistyöstä kouluyhteisössä ja valmiuksia heterogeenisen ryhmän ohjaamiseen
Study materials
Opetusohjelmassa ja kurssilla mainittu oppimateriaali.
Seuraava kirjallisuus soveltuvin osin:
Seuraava kirjallisuus soveltuvin osin:
Literature
- Aalto, M. 2004. Ryyppäästä ryhmäksi. Ryttylä: My Generation.
- Greene, R.W. 2008. Koulun hukkaamat lapset. Opas käytösongelmaisten lasten auttamiseksi. Porvoo: Finn Lectura.
- Salovaara, R. & Honkonen, T. 2011. Rakenna hyvä luokkahenki. Jyväskylä: PS-Kustannus.
- Gordon, T. 2006. Toimiva koulu. Helsinki: LK-kirjat.
- Peterson, J. M. & Hittie, M. 2003. Inclusive teaching. Creating effective schools for all learners. Boston: Allyn & Bacon.
Completion methods
Method 1
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Unpublished assessment item