OKLS1309 Advanced Phenomenon-based Studies 2: School Community and Society (6 cr)

Study level:
Advanced studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Teacher Education
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Description

Sisältö

Luokanopettajan työhön liittyvää kouluyhteisön ja yhteiskunnan ilmiölähtöistä tarkastelua

Suoritustavat

Luento ja/ tai pienryhmätyöskentely ja/ tai oppimistehtävät

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen luennoille, pienryhmätyöskentely ja/ tai oppimistehtävät

Aktiivinen osallistuminen luennoille, pienryhmätyöskentely ja/ tai oppimistehtävät

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- integroida kokemuksiaan ja käsityksiään valitsemansa kouluyhteisö- ja yhteiskuntatason ilmiön tutkimiseen
- tutkia valitsemaansa ilmiötä ja jäsentää sitä teoreettisten käsitteiden avulla

Description of prerequisites

Kasvatustieteen aineopinnot

Study materials

Opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali.

Literature

  • TAI
  • 11. Huhmarniemi, R., Skinnari, S. & Tähtinen, J, (toim.) 2001. Platonista transmoderniin: juonteita ihmisyyteen, ihmiseksi kasvamiseen, oppimiseen, kasvatukseen ja opetukseen. Turku: Suomen kasvatustieteellinen seura.
  • 7. Dufour, R., Dufour, R., Eaker, R. & Many T. 2006 (tai uudempi). Learning by doing. A handbook for professional learning communities at work. Bloomington: Solution Tree.
  • 18. Seppänen, P., Kalalahti, M., Rinne, R. & Simola, H. 2016. Lohkoutuva peruskoulu. Perheiden kouluvalinnat, yhteiskuntaluokat ja koulutuspolitiikka. Jyväskylä: Suomen kasvatustieteellinen seura.
  • 4. Biesta, G. 2006. Beyond learning: Democratic education for a human future. Boulder: Paradigm Publishers
  • 3. bell hooks 2007. Vapauttava kasvatus. Helsinki: Kansanvalistusseura.
  • 13. Lemish, D 2015. Children and media: a global perspective. Chichester: Wiley-Blackwell. (e-kirja)
  • 2. Apple, M. W. 2013. Can education change society? New York: Routledge.
  • 5. Campbell, E. 2003. The ethical teacher. Maidenhead: Open University Press.
  • 21. Wenger, E. 1998 (tai uudemmat). Communities of practice: learning, meaning, and identity. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Dewey, J. 2016. Democracy and education. New York: Macmillan. (e-kirja)
  • 8. Fullan, M. 2015. The new meaning of educational change. New York: Teachers College Press.
  • 12. Kettunen, P. ja Simola, H. (toim.) 2012. Tiedon ja osaamisen Suomi. Kasvatus ja koulutus Suomessa 1960-luvulta 2000-luvulle. Helsinki: Suomalaisen kirjallisuuden seura.
  • 17. Raiker, A. & Rautiainen, M. (toim.) 2017. Educating for democracy in England and Finland. Principles and culture. London: Routledge.
  • 1. Alderson, P. 2008. Young children’s rights. Exploring beliefs, principles and practice (2. painos). London: Jessica Kingsley. (e-kirja)
  • 6. Collinson, V. & Cook, T. 2007. Organizational learning: improving learning, teaching, and leading in school systems. Thousand Oaks: Sage.
  • 15. Moilanen, P. & Saukkonen, S. 2017. (toim.) Vastuuseen kasvaminen ja kasvattaminen. Jyväskylä: Suomen kasvatustieteellinen seura.
  • 14. Mannermaa, M. 2008 Jokuveli. Elämä ja vaikuttaminen ubiikkiyhteiskunnassa. Helsinki: Sanoma Pro.
  • 20. Suoranta, J. 2005. Radikaali kasvatus: kohti kasvatuksen poliittista sosiologiaa. Helsinki: Gaudeamus. (e-kirja)
  • 10. Herkman, J. 2007. Kriittinen mediakasvatus. Tampere: Vastapaino. (e-kirja)
  • 22. Ziehe, T. 1991. Uusi nuoriso. Tampere: Vastapaino.
  • 19. Silvennoinen, H., Kalalahti, M. & Varjo, J. 2016. Koulutuksen tasa-arvon muuttuvat merkitykset. Kasvatusssosiologian vuosikirja 1. Jyväskylä: Suomen kasvatustieteellinen seura.
  • 16. Mount, E. jr. 1990. Professional ethics in context: institutions, images and empathy. Westminster: John Knox Press.
  • 9. Freire, P. 2005 (tai uudempi) Sorrettujen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.

Completion methods

Method 1

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Unpublished assessment item