OHPA280 Societal Structures and Education (5 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Teacher Education
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Description

Sisältö

Pedagogiset traditiot, lainsäädäntö, työelämä ja opetussuunnitelma pe-dagogin työn rajaajina ja mahdollistajina
Sivistyspedagogiikka
Kriittisen pedagogiikan teoria

Suoritustavat

Kontaktiopetukseen osallistuminen ja/tai itsenäinen työskentely, oppimistehtävät ja/tai tentti. Suoritustavat tarkentuvat vuosittain opetusohjelmassa.

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa yhteiskunnallisten rakenteiden ja koulutuksen välistä dy-namiikkaa ja jännitteitä
- tunnistaa yhteiskunnallisen vallankäytön muotoja ja niiden yhteyttä opettajan työhön
- arvioida kriittisen pedagogiikan ja sivistyspedagogiikan merkitystä koulutuksen arvoperustana, rakenteiden ja toimintatapojen vastavoi-mana

Study materials

Seuraava kirjallisuus sekä muu mahdollinen oppimateriaali (artikkelit ja e-kirjat):

Literature

  • Hooks, B. 2007. Vapauttava kasvatus. Helsinki: Kansanvalistusseura.
  • Freire, P. 2005. Sorrettujen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
  • Brunila, K., Hakala, K., Lahelma, E. & Teittinen, A. (toim.) 2014. Kou-lutuksella työntekijäkansalaiseksi. Ammatillinen koulutus ja yhteiskun-nalliset eronteot. Helsinki: Gaudeamus.
  • Niemelä, S. 2011. Sivistyminen. Sivistystarve, -pedagogiikka ja –politiikka pohjoismaisessa kansansivistystraditiossa. Keuruu:

Completion methods

Method 1

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Unpublished assessment item