ODKP1110 Basics of Drama Education and Genres (2 cr)

Study level:
Basic studies
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Teacher Education
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Description

Sisältö

Draamakasvatuksen oppimispotentiaali
• Daamakasvatuksen genret ja keskeiset käsitteet
• Taiteellinen oppimisprosessi
• Osallisuuden ja yhteisöllisyyden rakentuminen

Suoritustavat

Jaksokohtaiset suoritustavat määritellään tarkemmin opetusohjelmassa koostuen seuraavista:
Aktiivinen ja rakentava osallistuminen opetukseen, tehtävät/tentti/verkkokurssi, oppimispäiväkirja, itsearviointi, vertaisarviointi.

Arviointiperusteet

Aktiivinen ja rakentava osallistuminen opetukseen, tehtävien suorittaminen hyväksytysti, oppimispäiväkirjan kirjoittaminen, itsearviointi ja/tai vertaisarviointi.

Arvosanakohtaiset arviointikriteerit esitellään/sovitaan kunkin jakson yhteydessä.

Learning outcomes

Opintojaksot ODKP1110 ja ODKP1120 suoritettuaan opiskelija
• osaa määritellä draamakasvatuksen osana kasvatusta ja opetusta
• hallitsee draamakasvatuksen keskeiset käsitteet ja ymmärtää genreajattelun periaatteet
• ymmärtää teatterin kielen, improvisaation, roolien ja ryhmäprosessien merkityksen draamatyöskentelyssä
• ymmärtää taiteellisen oppimisprosessin periaatteet

Study materials

Seuraava kirjallisuus soveltuvin osin ja opetusohjelmassa mainittu muu oppimateriaali.

Literature

  • Toivanen, T. 2015. Lentoon! Draama ja teatteri perusopetuksessa. Helsinki:Sanoma Pro Oy.; ISBN: 978-952-63-3546-9
  • Heikkinen, H. 2002. Draaman maailmat oppimisalueina. Draamakasvatuksen vakava leikillisyys. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.; ISBN: 978-951-39-4006-5
  • Niemistö, R. 2007. Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsinki: Palmenia.; ISBN: 978-951-570-755-0
  • Nicholson, H. 2014. Applied drama: the gift of theatre. Basingstoke : Palgrave Macmillan.; ISBN: 978-1-137-00395-9
  • Prentki, T. & Preston, S. 2009. (eds.) The applied theatre reader. London: Routledge.; ISBN: 078-0-415-42886-6
  • Repo-Kaarento, S. 2010. Innostu ryhmästä. Miten ohjata oppivaa yhteisöä. Helsinki: Kansanvalistusseura.; ISBN: 978-951-9140-28-5
  • Heikkinen, H. 2005. Draamakasvatus – opetusta, taidetta, tutkimista! Jyväskylä: Minerva.; ISBN: 952-5591-10-7

Completion methods

Method 1

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Unpublished assessment item