ODKA2210 Thesis (6 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Teacher Education
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Description

Sisältö

• Oman draamaosaamisen syventäminen
• Draamakasvatus tutkimuskohteena
• Opinnäytetyön suunnittelu, toteutus ja arviointi

Suoritustavat

Jaksokohtaiset suoritustavat määritellään tarkemmin opetusohjelmassa koostuen seuraavista:

Aktiivinen ja rakentava osallistuminen opetukseen, tehtävät/tentti/verkkokurssi, oppimispäiväkirja, itsearviointi, vertaisarviointi.

Arviointiperusteet

Aktiivinen ja rakentava osallistuminen opetukseen, tehtävien suorittaminen hyväksytysti, oppimispäiväkirjan kirjoittaminen, itsearviointi ja/tai vertaisarviointi.

Arvosanakohtaiset arviointikriteerit esitellään/sovitaan kunkin jakson yhteydessä.

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tuntee kansallista ja kansainvälistä draamakasvatuksen tutkimusta
• osaa soveltaa valitsemaansa tutkimusmetodia omassa opinnäytetyössään
• osaa arvioida kriittisesti draamatutkimuksen yhteiskunnallista merkitystä

Description of prerequisites

Draamakasvatuksen perusopinnot.

Study materials

Seuraava kirjallisuus soveltuvin osin ja opetusohjelmassa mainittu muu oppimateriaali.

Literature

  • Aaltola, J. & Valli, R. (toim.) 2001. Ikkunoita tutkimusmetodeihin I & II. Jyväskylä: PS kustannus.; ISBN: 952-451-031-6 951-39-0939-5
  • Jansson, S.-M. 2015. Teatteri ja draama työn oppimismuotoina. Helsinki: Helsingin yliopisto.; ISBN: 978-951-51-0311-6
  • Pulli, T. 2010. Totta ja unta: draama puhe- ja kehitysvammaisten ihmisten yhteisöllisenä kuntoutuksena ja kokemuksena. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.; ISBN: 978-951-39-3825-3
  • Uusitalo, M. 2016. Olen ja ihmettelen : maailmassa-olemisen näyttämö draaman merkityksen antajana Martin Heideggerin filosofian valossa. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.; ISBN: 978-951-39-6513-6
  • Østern, A.-L., Björkgren, M. & Snickars-von Wright, B. (eds.) 2010. Drama in three movements: An Ulyssean encounter. Vasa: Åbo Akademi.; ISBN: 978-952-12-2405-8
  • Aaltola, J. & Valli, R. (toim.) 2001. Ikkunoita tutkimusmetodeihin I & II. Jyväskylä: PS kustannus.; ISBN: 952-451-030-8 951-39-0938-7
  • Untamala, A. 2014. Coping with not-knowing by co-confidencing in theatre teacher training: a grounded theory. Helsinki: University of Arts, Theatre Academy.; ISBN: 978-952-6670-35-5
  • Anttila, P. 2006. Tutkiva toiminta ja ilmaisu, teos, tekeminen. Hamina: Akatiimi.; ISBN: 952-5378-11-X
  • Balme, C. B. Johdatus teatteriin. Helsinki: Like.; ISBN: 978-952-01-1136-6
  • Anderson, M. & Dunn, J. 2013. How Drama Activates Learning: Contemporary Research and Practice. London: Bloomsbury.; ISBN: 9781441116710
  • Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2007. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.; ISBN: 978-951-26-5635-6 951-26-5635-3
  • Stolp, M. 2011. Taidetta, vastustusta, leikkiä ja työtä? Lasten toimijuus 6-vuotiaiden teatteriprojektissa. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.; ISBN: 978-951-39-4581-7
  • Häkämies, A. 2007. Metodilla on merkitys - muodolla on mieli: draamatyöskentely mielenterveyshoitotyön ammattikorkeakouluopinnoissa. Tampere: Tampereen yliopisto.; ISBN: 978-951-44-7067-7
  • Ackroyd, J. 2007. Research Methodology for Drama Education. London: Trentham Books.; ISBN: 1-85856-323-2 978-1-85856-323-7
  • Anderson, M., Carroll, J. & Cameron, D. 2011. Drama Education with Digital Technology. London: Continuum.; ISBN: 9781847062666 1847062660 9781441116642 1441116648

Completion methods

Method 1

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Unpublished assessment item