ODKA2110 The Learning Potential of Drama Education (2 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Teacher Education
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Description

Sisältö

• Draamaopettajan ammatillisuus, pedagoginen ajattelu ja toiminta
• Oman oppimisen reflektointi
• Palaute ja arviointi ammatillisena vuorovaikutuksena
• Oma asiantuntijuus opiskelijoiden oppimisen tukena

Suoritustavat

Jaksokohtaiset suoritustavat määritellään tarkemmin opetusohjelmassa koostuen seuraavista:

Aktiivinen ja rakentava osallistuminen opetukseen, tehtävät/tentti/verkkokurssi, oppimispäiväkirja, itsearviointi, vertaisarviointi.

Arviointiperusteet

Aktiivinen ja rakentava osallistuminen opetukseen, tehtävien suorittaminen hyväksytysti, oppimispäiväkirjan kirjoittaminen, itsearviointi ja/tai vertaisarviointi.

Arvosanakohtaiset arviointikriteerit esitellään/sovitaan kunkin jakson yhteydessä.

Learning outcomes

Opintojaksot ODKA2110 ja ODKA2120 suoritettuaan opiskelija
• hahmottaa omaa ammatillisen identiteetin kasvun jatkuvana prosessina
• hallitsee rakentavan palautteen ja arvioinnin perusteet taiteellisessa oppimisessa
• osaa soveltaa monipuolisesti draaman oppimispotentiaalia yhteiskunnan eri sektoreilla
• osaa reflektoida, analysoida ja perustella omaa pedagogista ajatteluaan ja toimintaansa draamaopettajana

Description of prerequisites

Draamakasvatuksen perusopinnot.

Study materials

Seuraava kirjallisuus soveltuvin osin ja opetusohjelmassa mainittu muu oppimateriaali.

Literature

  • Anttila, E. (toim.) 2011. Taiteen jälki: Taidepedagogiikan polkuja ja risteyksiä. Helsinki: Teatterikorkeakoulu.; ISBN: 978-952-9765-64-5
  • Ojanen, S. 2006. Ohjauksesta oivallukseen. Helsinki: Palmenia.; ISBN: 978-951-570-780-2
  • Salmi, M. 2017. Avantoon! Draaman perusteista teatteritaiteen lukiodiplomiin. Tampere: Draamatyö.; ISBN: 9789526799551
  • Heikkinen, H. 2002. Draaman maailmat oppimisalueina. Draamakasvatuksen vakava leikillisyys. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.; ISBN: 951-39-1239-6
  • Hughes, J. & Nicholson, J. 2016. Critical Perspectives on Applied Theatre. Cambridge: University Press.; ISBN: 978-1-107-06504-8
  • Porna, I. & Väyrynen, P. 1993. (toim.) Taiteen perusopetuksen käsikirja. Helsinki: Suomen kuntaliitto.; ISBN: 951-598-030-5
  • Anttila, P. 2006. Tutkiva toiminta ja Ilmaisu, Teos, Tekeminen. Hamina: Akatiimi Oy.; ISBN: 952-5378-11-X
  • Heikkilä, M. (toim.) 2012. Taidekritiikin perusteet. Helsinki: Gaudeamus.; ISBN: 978-952-495-738-0
  • Heikkinen, H. 2017. Ajattele toimien. Tampere: Draamatyö.; ISBN: 978-952-67995-8-2
  • Prentki, T. & Preston, S. 2009. (eds.) The applied theatre reader. London: Routledge.; ISBN: 078-0-415-42886-6
  • Nicholson, H. 2014. Applied drama: the gift of theatre. Basingstoke : Palgrave Macmillan.; ISBN: 978-1-137-00396-6 978-1-137-00395-9
  • Schonmann, S. (ed.) 2011. Key Concepts in Theatre/Drama Education. Rotterdam: Sense Publishers.; ISBN: 9789460913303

Completion methods

Method 1

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Unpublished assessment item