MKAS032 Philosophy of Music Education (5 cr)

Study level:
Advanced studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Music, Art and Culture Studies
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Description

Sisältö

Yleisen filosofian, musiikkifilosofian ja musiikkikasvatuksen filosofian peruskäsitteet. Musiikkikasvatuksen filosofian historiallinen tausta. Filosofisten käsitteiden soveltaminen opettajan työhön ja käytännön pedagogiikkaan.

Suoritustavat

Kontaktiopetus, ryhmätyöt, essee. Tarkka suoritustapa ilmoitetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen (vähintään 80 %) opetukseen ja ryhmätyönä työstettävien esseiden tekeminen hyväksytysti.

Arvosanakohtaiset arviointikriteerit ilmoitetaan kurssin alussa.

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa nimetä filosofiset peruskäsitteet ja soveltaa niitä musiikkikasvatukseen liittyviin kysymyksiin
- osaa nimetä musiikkikasvatuksen filosofiset pääsuuntaukset ja kykenee kriittisesti arvioimaan niiden merkitystä erityisesti musiikkikasvatuksen pedagogisten ratkaisujen kannalta
- osaa perustella musiikkikasvatuksen asemaa osana koululaitosta ja laajemmin suomalaista yhteiskuntaa
- osaa hyödyntää musiikkikasvatuksen filosofista kirjallisuutta osana opettajan työtä.

Additional information

Ajoitus: ensimmäinen tai toinen opintovuosi.

Study materials

Luentomonisteet ja mainittu kirjallisuus.

Literature

  • Elliot, D. (1995). Music matters: a new philosophy of music education.; ISBN: 0-19-509171-X
  • Eerola, T., Louhivuori, J. & Moisala, P. (2006). Johdatus musiikintutkimukseen.; ISBN: 951-98479-2-8
  • Reimer, B. (1989). Philosophy of Music Education.; ISBN: 0-13-663881-3
  • Louhivuori, J., Paananen, P. & Väkevä, L. (2009). Musiikkikasvatus.; ISBN: 978-952-67284-0-7

Completion methods

Method 1

Select all marked parts

Method 2

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Unpublished assessment item
x
Unpublished assessment item