LPES027 Physical Education in Preschool (2 cr)
Description
Sisältö
Keskeiset käsitteet ja varhaiskasvatukseen liittyvät teoriat.
Kehityksen eri osa-alueiden vaikutus kehitystä tukevien mielekkäiden liikuntatilanteiden luomiseen.
Sensorinen integraatio ja oppimisvalmiuksien tukeminen liikunnan avulla.
Opetuksen eheyttäminen.
Suoritustavat
a) Luennot 12 tuntia ja harjoitukset 12 tuntia. Itsenäinen työskentely. Luennoilla aktiivinen osallistuminen keskusteluun ja pohdintatehtävien tekeminen. Käytännön harjoituksissa opetustuokioiden suunnitteleminen, pitäminen ja aktiivinen osallistuminen yhteiskeskusteluihin.
TAI
b) Kirjatentti (kirjatentin materiaali kohdassa "Kirjallisuus").
Arviointiperusteet
a) Luentojen, demojen ja oheiskirjallisuuteen perustuvan oppimistehtävän arviointi (100%). Läsnäolovaatimus.
b) Kirjatentti (100%)
Learning outcomes
- osaa selittää varhaiskasvatukseen liittyviä peruskäsitteitä
- ymmärtää lasten kasvua ja kehitystä selittäviä teorioita sekä tietää, minkälainen liikunta tukee lapsen kokonaisvaltaista kehitystä
- ymmärtää liikunnan merkityksen yleisille oppimisvalmiuksille
- osaa soveltaa teoriaa käytäntöön lasten liikuntatuokioiden suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
Additional information
Ajoitus: 4. vuosi kevätlukukausi
Description of prerequisites
Study materials
Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset 2016. Iloa, leikkiä ja yhdessä tekemistä. Opetus- ja kulttuuriministeriö 2016: 21. (44 s.) http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/75405/OKM21.pdf
Tieteelliset perusteet varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suosituksille 2016. Opetus- ja kulttuuriministeriö 2016:22. (64 s.) http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/75406/OKM22.pdf
Literature
- Hujala, E. & Turja, L. (toim.) 2017. Varhaiskasvatuksen käsikirja, (4. uudistettu painos). Jyväskylä: PS-Kustannus. (390 s.); ISBN: 9789524517089
- http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/75406/OKM22.pdf
- Tieteelliset perusteet varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suosituksille 2016. Opetus- ja kulttuuriministeriö 2016:22. (64 s.) <br />http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/75406/OKM22.pdf; ISBN: 9789522634115