KTKP011 Learning and Guidance, Part 1 (2 cr)

Study level:
Basic studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Educational Sciences
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Description

Sisältö

- Oppimiskäsitykset ja niiden pedagogiset seuraukset
- Formaali, nonformaali ja informaali oppiminen
- Erilaiset oppimis- ja kasvuympäristöt
- Yksilölliset erot oppimisessa, oppijatuntemus ja opetuksen eriyttäminen
- Oppimisen arvioinnin erilaiset menetelmät

Suoritustavat

Oppimistehtävä tai tentti tai verkkokurssi tai ryhmäsuoritus.
Suoritustavat tarkentuvat vuosittain opetusohjelmassa.

Arviointiperusteet

Arvioinnin perustana ovat jaksokohtaiset osaamistavoitteet. Oppimistehtävässä ja tentissä on keskeistä se, miten vastauksessa on hyödynnetty vaadittua kirjallisuutta. Hyväksytyissä esseevastauksissa on hyödynnettävä kaikkia vaatimusteoksia ja tentissä on vastattava kaikkiin tenttikysymyksiin. Oppimistehtävävastauksessa edellytetään kirjatiedon muokkaamista ja soveltamista käytäntöön. Tenttien arvioinnissa painotetaan asian sisällöllistä ymmärrystä kirjallisuuteen pohjautuen sekä vastauksen monipuolisuutta. Verkkokurssit ja ryhmäsuoritukset edellyttävät aktiivista osallistumista ja kurssiin liittyvien tehtävien suorittamista.

Arvosanakohtaiset arviointikriteerit esitellään oppiaineen Koppa-sivuilla.

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tarkastella elinikäistä oppimista ja ohjausta eri tilanteissa sekä omia kokemuksiaan niistä
tieteellisten käsitteiden avulla
- eritellä keskeisiä tieteellisen tutkimuksen näkökulmia oppimisen tutkimukseen (erilaiset
oppimiskäsitykset, niiden käsitteet ja pedagogiset seuraukset)
- nähdä oppimisympäristöjen laaja-alaisuuden ja moninaisuuden
- tarkastella oppimisympäristöjä ja oppimisprosesseja oppijan näkökulmasta
- jäsentää opetuksen eriyttämisen periaatteita ja käytäntöjä
- käyttää oppimisen arvioinnin erilaisia menetelmiä

Study materials

Alla lueteltu kirjallisuus soveltuvin osin. Kirjallisuuden käyttö tarkentuu opetusohjelmassa vuosittain.

Literature

  • Koivula, M., Siippainen, A. & Eerola-Pennanen, P. (toim.) 2017. Valloittava varhaiskasvatus. Tampere: Vastapaino TAI Nurmi, J. et al 2006. Ihmisen psykologinen kehitys. Helsinki: WSOY.
  • Lehtinen, E., Vauras, M. & Lerkkanen, M.-K. 2016. Kasvatuspsykologia (3. uud. p.). PS-kustannus.
  • Rauste - von Wright L., von Wright J. & Soini T. 2003. Oppiminen ja koulutus.Helsinki: WSOY. TAI Woolfolk, A. 2007 (tai uudempi painos). Educational Psychology. Boston (Mass.): Allyn & Bacon.
  • Lonka, K. 2015. Oivaltava oppiminen. Otava.
  • Puukari, S., Lappalainen, K. & Kuorelahti, M. (toim.) 2017. Ohjaus ja erityisopetusoppijoiden tukena. PS-kustannus.

Completion methods

Method 1

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Unpublished assessment item