KEMS717 Learning and Teaching Chemistry Through Research (5 cr)
Description
Sisältö
Kurssilla perehdytään tutkimukselliseen kemian opetukseen ja oppimiseen. Tutkimuksen oppimisen vaiheita ja osa-alueita tarkastellaan teemoittain. Kurssilla suunnitellaan tutkimuksellinen opetuskokonaisuus 9. luokalle, opetuskokonaisuus toteutetaan kurssin kenttäjaksolla.
Kurssi toteutetaan yhteistyössä Turun, Helsingin ja Jyväskylän yliopistojen kemian laitosten opettajankoulutusten kesken.
Kurssiin sisältyy luentoja, pienryhmätyöskentelyä, raportointia, itsenäistä tutkimuksen suunnittelua (tammi-helmikuu), kurssin opiskelijoiden yhteinen suunnittelutapaaminen Helsingissä (maaliskuu), yläkoululuokalle pidettävän opetuksen suunnittelua eri paikkakuntien opiskelijoista muodostetuissa ryhmissä (maalis-huhtikuu) ja kenttäjakso yliopiston tutkimuslaitoksella (toukokuu). Kenttäjaksolla opetetaan yläkoululuokalle suunnitellut tutkimukselliset opetuskokonaisuudet ja reflektoidaan kurssin sisältöjä.
Luennot ja pienryhmätyöskentely:
Teemat ovat viikoittain 1. tutkimuksellisuus, kontekstuaalisuus ja orientaatio kurssille, 2. kysymykset tiedonhankinnan lähtökohtana, 3. havainnointi ja johtopäätösten tekeminen, 4. tutkimustulosten käsitteleminen, tulkitseminen ja esittäminen, 5. tutkimuksellisen työskentelyn arviointi, ja 6. tutkimustulosten esittäminen sekä tutkimustulosten ja -prosessin arviointi.
Työskentely sisältää viikoittain tutkimuskirjallisuuteen tutustumista, luentomuotoista opetusta, laboratoriotyön, keskustelua ja raportointia. Opiskelijoiden tuotokset: Kolme raporttia teemoista, raporttien vertaisarviointi.
Yhteinen suunnittelutapaaminen Helsingissä:
Tapaamisessa tutustutaan kurssin opiskelijoihin ja kenttäjaksolla opetettavaan 9. luokkaan. Tapaamisessa muodostetaan opiskelijoista ryhmät ja aloitetaan tutkimuksellisen opetuskokonaisuuden suunnittelu. Ryhmät muodostetaan siten, että jokaisessa ryhmässä on opiskelijoita eri yliopistoista. Suunnittelutyö ja opetukseen valmistautuminen jatkuu huhtikuun aikana. Suunnittelualustana on Edukata, www.edukata.fi
Opiskelijoiden tuotokset: Opetuskokonaisuuden suunnittelu.
Kenttäjakso:
Kenttäjakson ensimmäisenä päivänä matkustetaan Seiliin. Iltapäivän ja illan aikana valmistaudutaan seuraavan päivän opetukseen. Toisena päivänä opetetaan 9. luokkalaisille suunniteltu opetuskokonaisuus. Viimeisenä päivänä opiskelijat reflektoivat työskentelyään ryhmissä, kertovat opetuskokonaisuudestaan muille ryhmille ja käydään kurssin palautekeskustelut. Iltapäivän aikana matkataan.
Opiskelijoiden tuotokset: Ryhmän raportti opetuskokonaisuudesta. Opiskelijaryhmän itsearviointi.
Koska kurssi on kolmen yliopiston opiskelijoiden yhteinen kurssi, kurssilla sovittaviin aikatauluihin sitoutuminen on välttämätöntä.
Kurssin verkkoalustana käytetään Moodlea.
Suoritustavat
Läsnäolo kurssin opetuksessa. Hyväksytysti suoritetut oppimistehtävät.
Arviointiperusteet
Tehtävät (vertaisarviointi: kaikki arvioi kolme muiden opiskelijoiden tekstiä, kts. tehtävien arviointiohje) -> keskiarvo 40 % vaikutus kurssiarvosanaan
Tutkimuksellinen aktiviteetti (prosessi ja tuotos), opettajien arviointi, 40 % vaikutus kurssiarvosanaan
Itsearviointi kurssista, joka tehdään kurssin lopuksi; 20 % vaikutus kurssiarvosanaan
Kurssin suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista laboratoriotyöskentelyyn ja kurssiin liittyvien tehtävien tekemistä hyväksytysti.
Learning outcomes
Additional information
Kurssi järjestetään 3. ja 4. periodeissa.