APEA535 Citizenship Education as a Challenge for Adult Educator (5 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Educational Sciences
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Description

Sisältö

kansalaisuuden nykytilan analyysi
kansalaisuuden kompetenssit
osallisuus, osallistuminen, vaikuttaminen
demokratiakasvatus
toimijuuden teoriat

Suoritustavat

Oppimistehtävät ja lukupiirityöskentely. Mahdolliset suoritustapamuutokset ilmoitetaan opetusohjelmassa.

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
hahmottaa kansalaisuutta ja kansalaiskasvatusta ilmiönä
hahmottaa kansalaiskasvatuksen, omaehtoisen yhteisöllisen toimintakyvyn ja elinikäisen oppimisen välisiä yhteyksiä
hahmottaa erilaisia toimijuutta ja identiteettiä koskevia teoreettisia näkökulmia ja tunnistaa toimijuutta erilaisissa aikuiskoulutuksen konteksteissa
arvioida sekä aikuisten oppijoiden että omaa toimijuuttaan  aikuiskouluttajana toimijuuden teoreettisten näkökulmien avulla

Study materials

Seuraava kirjallisuus sekä muu opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali (artikkelit ja e-kirjat):

Literature

  • RINNE, R. & JAUHIAINEN, A. (toim.) 2011. Aikuiskasvatus ja demokratian haaste. Helsinki: Kansanvalistusseura.
  • JARVIS, P. 2008. Democracy, lifelong learning and the learning society: active citizenship in the late modern age. London: Taylor & Francis Ltd.
  • WILDEMEERSCH, D., STROOBANTS, V. & BRON, M. Jr. (Eds.) 2005. Active citizenship and multiple identities in Europe: a learning outlook. Frankfurt am Main: Peter Lang.
  • NIEMELÄ, S. 2011. Sivistyminen. Sivistystarve, -pedagogiikka ja –politiikka pohjoismaisessa kansansivistystraditiossa. Keuruu: Otava.

Completion methods

Method 1

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Unpublished assessment item