APEA515 Theoretical and Philosophical Foundations of Adult Education (5 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Educational Sciences
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Description

Sisältö

andragogiikan historialliset, teoreettiset ja filosofiset lähtökohdat omakohtainen ja omaehtoinen oppiminen
elämänkokemus aikuisen elävänä oppikirjana
omakohtaista oppimista tukevat työmuodot
dialoginen ja tutkiva asenne

Suoritustavat

Luento ja työpajatyöskentely, pienryhmäopiskelu. Lukuvuosittaiset muutokset ilmoitetaan opetusohjelmassa.

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
hahmottaa andragogiikan historiallisia, teoreettisia ja filosofisia lähtökohtia ja sen erilaisia ilmenemismuotoja nyky-yhteiskunnassa
hahmottaa andragogisen teorian merkitystä aikuiskouluttajan työssä
käyttää andragogisia käsitteitä aikuiskoulutusta koskevassa  keskustelussa,
soveltaa andragogista teoriaa aikuiskoulutuksen ja aikuisen oppimisen kysymyksiin

Study materials

Seuraava kirjallisuus sekä muu opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali (artikkelit ja e-kirjat):

Literature

  • LAINE, T. & MALINEN, A. (toim.) 2009. Elävä peilisali. Aikuista pedagogiikkaa oppimassa. Helsinki: Kansanvalistusseura.
  • LAURSEN, P. 2006. Aito opettaja. Opas autenttiseen opettajuuteen. Keuruu: Otava.
  • ISAACS, W. 2001. Dialogi ja yhdessä ajattelemisen taito. Helsinki: Kauppakaari.
  • LINDEMAN, E. 1926. The meaning of adult education. Oklahoma: The University of Oklahoma.
  • KNOWLES, M., HOLTON, E. & SWANSON, R. 2011. The adult learner . The definitive classic in adult education and human resource development. San Francisco: Elsevier.

Completion methods

Method 1

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Unpublished assessment item