AIKP1007 Development project in working life (5 cr)
Description
Sisältö
Muuttuva yhteiskunta ja työelämä haastavat kehittämään oppimis- ja toimintaympäristöjä. Aikuiskasvatustiede pyrkii tutkimuksella vastaamaan haasteeseen. Tutkimustiedon ja reflektion avulla voidaan tiedostaa ongelmia, mikä mahdollistaa kehityksen. Opintojaksossa sovelletaan jakson tutkimuskirjallisuutta ja opintokokonaisuudessa opittua rajattuun organisaation kehittämishankkeeseen jossain itselle tutussa ympäristössä.
Suoritustavat
oppimistehtävä
Arviointiperusteet
Arvioinnin perustana ovat toisaalta jaksokohtaiset osaamistavoitteet, toisaalta eri suoritusmuotojen tavoitteet. Oppimistehtävässä on keskeistä se, miten vastauksessa on hyödynnetty vaadittua kirjallisuutta. Hyväksytyssä esseevastauksessa on hyödynnettävä kaikkia vaatimusteoksia. Oppimistehtävävastauksessa edellytetään kirjatiedon muokkaamista ja soveltamista käytäntöön.
Arvosanakohtaiset arviointikriteerit esitetään aikuiskasvatustieteen perusopinnot -oppiaineen Koppa-sivuilla.
Learning outcomes
- hahmottaa työelämäkontekstin kehittämistä vaativat kohteet ongelmalähtöisen ajattelun pohjalta
- tunnistaa ja jäsentää aikuiskasvatustieteellisiä oppimisen, ohjauksen ja arvioinnin teorioita kehityshankeen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- tarkastella kehittymisen haasteita sekä tarkastella kriittisesti asenteita kehitystä ja oppimista kohtaan
- jäsentää ja kehittää omaa työyhteisöään aikuiskasvatustieteellisen tutkimustiedon avulla
Literature
- Yksi työelämää ja/tai oppimista käsittelevä lähde edellisistä opintojaksoista
- http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-6921-9
- Collin, K., Auvinen, T., Herranen, S., Paloniemi, S., Riivari, E., Sintonen, T. & Lemmetty, S. 2017. Johtajuutta vai johtajattomuutta? Johtamisen merkitys luovuudelle informaatioteknologian organisaatiossa. Jyväskylä: Jyväskylä University Printing House. (Soveltuvin osin). Luettavissa e-kirjana osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-6921-9; ISBN: 978-951-39-6921-9
- Vähintään kaksi vapaavalintaista tieteellistä lähdettä
- Jalava, U. & Vikman, A. 2003. Työ ja oppiminen yrityksissä. Ongelmista ratkaisuihin. Helsinki: WSOY.; ISBN: 9510270016