AIKP1006 Pedagogical development project (5 cr)
Description
Sisältö
Muuttuva yhteiskunta ja työelämä haastavat kehittämään oppimis- ja toimintaympäristöjä. Aikuiskasvatustiede pyrkii vastaamaan haasteeseen tutkimuksella. Tutkimustiedon ja reflektion avulla voidaan tiedostaa ongelmia, mikä mahdollistaa kehityksen. Opintokokonaisuuden päättävässä opintojaksossa sovelletaan jakson tutkimuskirjallisuutta ja opintokokonaisuudessa opittua rajattuun pedagogiseen kehittämishankkeeseen jossain itselle tutussa ympäristössä.
Suoritustavat
oppimistehtävä
Arviointiperusteet
Arvioinnin perustana ovat toisaalta jaksokohtaiset osaamistavoitteet, toisaalta eri suoritusmuotojen tavoitteet. Oppimistehtävässä on keskeistä se, miten vastauksessa on hyödynnetty vaadittua kirjallisuutta. Hyväksytyssä esseevastauksessa on hyödynnettävä kaikkia vaatimusteoksia. Oppimistehtävävastauksessa edellytetään kirjatiedon muokkaamista ja soveltamista käytäntöön.
Arvosanakohtaiset arviointikriteerit esitetään aikuiskasvatustieteen perusopinnot -oppiaineen Koppa-sivuilla.
Learning outcomes
- hahmottaa kehittämistä vaativan didaktisen prosessin vaiheet (tavoitteet, toteutus, arviointi)
- tunnistaa ja jäsentää aikuiskasvatustieteellisiä oppimisen, ohjauksen ja arvioinnin teorioita koulutustilaisuuden/koulutuksen/kurssin suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- tarkastella kehittymisen haasteita sekä
- tarkastella kriittisesti asennettaan ohjaustyötä ja oppimista kohtaan
Literature
- Virtanen, V., Postareff, L. & Hailikari, T. 2015. Millainen arviointi tukee elinikäistä oppimista? Yliopistopedagogiikka, 1. Saatavana pdf-muodossa https://yliopistopedagogiikka.files.wordpress.com/2015/03/virtanen-ym.pdf
- Vähintään kaksi vapaavalintaista tieteellistä lähdettä
- https://yliopistopedagogiikka.files.wordpress.com/2015/03/virtanen-ym.pdf
- Atjonen, P. 2015. Kehittävä arviointi kasvatusalalla. Joensuu: Kirjokansi.; ISBN: 978-952-7142-03-5
- Yksi oppimista ja/tai ohjausta käsittelevä lähde edellisistä opintojaksoista